Carl
Rogers (1961) telah menyatakan bahawa seorang kaunselor itu perlu memiliki 4
sifat yang berkesan iaitu:
1. Penerimaan
dan kemesraan
Seorang
kaunselor hendaklah mengalami dan menunjukkan minat dan tumpuannya kepada
klien. Kaunselor juga perlu memberitahu klien mengenai sikapnya yang suka
menerima, menghormati dan suka klien secara jujur tanpa mengenakan sebarang
syarat iaitu penerimaan tanpa syarat. Kaunselor hendaklah menerima klien
tersebut dengan penuh kerelaan dan kemesraan supaya klien berasa selesa,yakin
dan bebas walaupun baru menemui klien.
nak katanya...kaunselor ni hendaklah menerima apa jua klien yang datang menemui nya untuk melakukan sesi
2. Tidak
menghukum
Seorang
kaunselor hendaklah mengelakkan diri daripada memberi label kepada klien
apabila klien menyatakan masalahnya. Seorang kaunselor juga tidak boleh membuat
keputusan sehingga mendapat bukti dan keterangan yang lengkap.
tiada istilah menghukum di dalam kaunseling |
3. Ketulenan
Kaunselor
hendaklah sentiasa menunjukkan keaslian dan tidak berpura-pura. Ketenangan juga
sangat penting bagi seorang kaunselor. Kaunselor juga tidak boleh menunjukkan
kecenderungan menguasai di dalam sesi. Kaunselor yang asli dan tulen akan
diterima sebgai seorang kaunselor yang jujurdan benar. Hal ini akan menimbulkan
perasaan selamat dan yakin akan kebolehan kaunselor oleh klien.
Ketepatan
Kaunselor
membantu klien untuk mencurahkan ataupun meluahkan segala masalah yang
tersimpan dengan tepat dan jelas. Kata-kata tersebut mestilah mudah, jelas dan
mudah difahami. Sekiranya klien meluahkan isi hati dengan kata-kata yang
mengelirukan, kaunselor hendaklah memberikan perhatian dan fokus untuk
memastikan sesi kaunseling dapat dijalankan dengan sempurna dan baik.
kaunselor hendaklah fokus untuk memahami konflik klien |
No comments:
Post a Comment